Egzamin
gimnazjalny przeprowadzany jest w trzeciej klasie
gimnazjum. Obejmuje on:
|
w
części pierwszej – wiadomości i umiejętności z
zakresu przedmiotów humanistycznych; |
|
w
części drugiej – wiadomości i umiejętności z
zakresu przedmiotów matematyczno –
przyrodniczych; |
|
w
części trzeciej – wiadomości i umiejętności z
zakresu języka obcego nowożytnego. |
Egzamin
jest obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do
niego każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do
egzaminu jest jednym z warunków ukończenia szkoły.
Z każdej
części egzaminu gimnazjalnego można otrzymać maksymalnie
50 punktów. Wyniku egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje
się na świadectwie szkolnym. Każdy gimnazjalista
otrzymuje z okręgowej komisji egzaminacyjnej
zaświadczenie o uzyskanych przez siebie wynikach. Uczeń
lub jego rodzice odbierają to zaświadczenie w szkole.
W trzech
kolejnych latach szkolnych wynik trzeciej części
egzaminu gimnazjalnego nie będzie brany pod uwagę w
trakcie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Do
punktacji obowiązującej w zasadach rekrutacji do szkół
ponadgimnazjalnych będą brane, tak jak dotychczas, tylko
wyniki uzyskane z dwóch pierwszych części egzaminu.
Podstawowym źródłem wiedzy o sprawdzianie i egzaminie
gimnazjalnym są Informatory, których adresatami są
przede wszystkim uczniowie. Tekst informatora dostępny
jest na stronach internetowych Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Rozwiązany
przez ucznia arkusz egzaminacyjny jest sprawdzany i
oceniany przez przygotowanych i przeszkolonych
egzaminatorów, wpisanych do ewidencji. Wynik
sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego to suma punktów
uzyskanych za wykonanie zadań zamkniętych i otwartych.
Wynik sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego ustala
okręgowa komisja egzaminacyjna. Ustalony wynik jest
ostateczny.
Wyniki
sprawdzianu i egzaminów gromadzone w bazach danych przez
kolejne lata stanowią cenny materiał empiryczny,
przydatny do systematycznej ewaluacji najważniejszych
kierunków zmian w edukacji. Pomagają one weryfikować
programy nauczania, sprzyjają wprowadzaniu
skuteczniejszych metod nauczania, a w efekcie mają wpływ
na poprawę jakości kształcenia. |